Jueves, 24 de enero de 2008


L'escritor aragon?s ?ngel Guinda
convid?u d'honor de la Xunta d'Escritores Asturianos 2008



L?escritor aragon?s ?ngel Guinda va ser el convid?u d?honor d?esta edici?n de la Xunta d?Escritores Asturianos que tendr? llugar n?Uvi?u na Biblioteca del Campu San Francisco los d?es 2 ,3 y 4 de xineru del 2008. ?ngel Guinda naci? en Zaragoza el 26 d?agostu de 1948. Dende 1987 reside en Madrid. Reivindica "una poes?a comprometida que seya non s?lo obxetu de guapura sin?n tami?n suxetu de conducta, una poes?a que-y sirva al ser humanu: moralmente pa vivir; est?ticamente pa gozar; y culturalmente pa enanchar y afitar el so saber". La so obra ta marcada por un realismu esistencial. La so vida y po?tica podemos sacales d?una selecci?n de los sos aforismos refer?os al poeta y a la poes?a: ?La poes?a sirve al individu y a la comunid? como mediu propagand?sticu de guapura, verd? y llibert?, "Ser poeta nun ye una profesi?n. Ser poeta ye una posesi?n", "Escribir como se vive", "Escribir como se ye", ?Espresase ye vivir?, ?La poes?a sirve, la poes?a ye?, "La poes?a ye palabra ensin apenas palabres", "Poes?a: conciencia con ciencia", ?El poeta ta siempre en contra, alcontr?ndose frente a y cola contradicci?n?, ?Menos divos, m?s poetes suversivos?. En 1977 fund? la colecci?n Puyal de llibros de poes?a, y en 1988 la revista Malv?s.

Nos suplementos lliterarios de los peri?dicos Heraldo de Arag?n, El D?a, El Peri?dico de Arag?n y en delles revistes (Turia, Cuadernos del Matem?tico, Poes?a Por Ejemplo, Los Cuadernos del Norte ...) public? cr?tica en cientos d?art?culos sobre los autores cl?sicos y contempor?neos. La obra d??ngel Guinda ta marcada poles principales consideraciones de la so propia po?tica: "La palabra ye un ser vivu", y "Escribo contra la realid?, non sobre ella". Tamos ante una poes?a ?til, espresionista, torturada, grave y fonda. Una poes?a f?a de la rebeld?a y del m?s ll?cidu pesimismu; vitalista pesie a ser un testimoniu de la convivencia del ser humanu cola muerte. Nel a?u 2006 llev? alantre una fuelga de fame pa reivindiar la reconocencia d?unos compromisos culturales irrenunciables.

Malditu pa unos, exemplar pa otros. La so gueyada filos?fica, el so llinguaxe depur?u, l?estrictu dramatismu, llev?ronlu a esa llende na que limita la poes?a col puru silenciu y a consideralu por un sector de la cr?tica como "unu de los poetes m?s necesarios y reveladores que dio la lliteratura ib?rica d?estes caberes d?cades. Defensor de toles lling?es ib?riques en perfecta harmon?a public? hai poco el pimer poemariu sextilling?e del Est?u hespa?ol, (Tola lluz del mundu) incluyendo n?l a les lling?es asturiana y aragonesa.



?Cu?lu ye angua?u el to cam?n po?ticu, la to intenci?n lliteraria?

Callar la boca. O escribir s?lo lo necesario, lo imprescindible, lo inevitable: ?nicamente aquello que necesitar?a espresar el llector si ?sti lo pudiera escribir y yo lleer. Facer realid? escrita?l compromisu qu?adquir? nel manifiestu ?Poes?a ?til?.


?Qu? escritores o poetes son angua?u referentes pa ti o cu?los son aquellos que m?s aprecies pola so obra, estilu y conten?u?

Antonio Porchia, Montale, Gil de Biedma, ?ngel Gonz?lez, Jos? Hierro, Rosendo Tello, Gimferrer, el primer Leopoldo M? Panero y, ente los m?s mozos, Aar?n Garc?a, Jes?s Jim?nez Dom?nguez y Octavio G?mez Mili?n...


?C?mo describir?es en breves pincelades el paisaxe actual de la poes?a n?Hespa?a?

La frondosa viesca de les numberos?simes publicaciones d?irregular calid? nun dexa g?eyar claramente los poemes meyores de los verdaderos poetes. Ye un paisaxe de fusi?n y confusi?n, un par?ntesis d?eclecticismu de tendencies: poes?a de la esperiencia, de la diferencia, entrometida... Ensin que nenguna d?elles seya hexem?nica pola calid? de los sos resultaos.


?Cu?la ye la to opini?n sobre?l fechu d?escribir narrativa o ensayu? ?Tien un poeta qu?algamar tami?n estos x?neros o la poes?a ye un mundu propiu y exclusivu?

La poes?a ye un mundu mui particular, d?intensidaes, y el poeta ha tar siempre vixilante. Creo que nun ye incompatible col ensayu que tien como tema la poes?a ya incluso al poeta. La narrativa y? ye otru cantar, otru contar. En cualesquier casu, el poeta ha escribirla si puede facrlo cola m?s alta calid?.


N?Hespa?a esistieron bonos artistes del surrealismu. ?Crees que se tien abusao d?esta tendencia na poes?a y ello allo??la del p?blicu?

Personalmente, el surrealismu nun m?interes? abondo nin nel arte nin na lliteratura. Los movimientos que m?s allo?aron al p?blicu de la poes?a fueron el culturalismu y l?esteticismu decadente colos sos ep?gonos.


Con sincerid?, ?qu? opines de la ?poes?a de la esperiencia? de g?ei?

Paezme que peca d?anecd?tica y superficial, de nun afondar na problem?tica de la condici?n humana hasta les ?ltimes consecuencies. Hai que dexarse la vida en cada palabra pa que la esperiencia de la poes?a nos atraviese y tresmita verd?, guapura y conocimientu a los llectores.

?Tien inda sent?u la poes?a social o comprometida col mundu real?

Por supuesto. Cuando unu repasa y padez los graves problemes del nuesu tiempu (la inmigraci?n, los ensin-teitu, la fame, les guerres, la violencia de x?neru, la marxinaci?n de la moced? y de la vieyez, la degradaci?n del mediu ambiente, la manipulaci?n que?l poder fai del llinguaxe...) nun se tien que permanecer nel marxe; y el compromisu dende la palabra tien de ser constante y vixilante.

?Qu? podemos opinar de les grandes empreses editoriales? ?Ye necesario rentabilizar lo cultural y lo po?tico pa que perviva na socied??

Nun nos tracamundiemos: l?oxetivu primeru de toa empresa ye ganar dineru, incrementar a?u y a?os el volume de beneficios. El problema ye estremar, mesmo nel ?mbitu estatal como nel priv?u respecto a la cultura, la diferencia ente cultura politizada y pol?tica cultural. Tenemos qu?esixir una verdadera pol?tica cultural que suvencione obres lliterarias de m?xima calid? ensin esixir nada a cambiu a los autores, respetando la so llibert? de creaci?n. Toos tenemos derechu a consumir la meyor cultura posible porque toos la pagamos.

?Por qu? nun hai n?Hespa?a m?s revistes de lliteratura como por exemplu en Francia?

Ye una custi?n de necesid? de merc?u. N?Hespa?a hai volunt? de lleer (vi?ndense llibros, ent?mense feries que potencien l?incrementu de ventes) pero ll?ese poco y nun se llee bien. Un pa?s que llee pocos llibros mal pue necesitar la edici?n de m?s revistes dedicaes a la lliteratura.

?N?Hespa?a hai que ser famosu pa que te llean o yes famosu porque te lleen?

Pocos escritores, y perpocos poetes, son famosos n?Hespa?a. Hai escritores y poetes que gocien d?un merec?u reconocimientu y otros d?un inmerec?u desconocimientu. Dalguna veegada tengo dicho que nun pa?s nel que se llee coles oreyes lo meyor ye escribir a mordiga?os.

?Crees que la lliteratura n?Hespa?a ta desprestixada pol pueblu? O dicho d?otru xeitu, ?por qu? los escritores y? nun son iconos o referentes de la socied? como s? lo fueron notres etapes?

Nun se trata de desprestixu sinon d?un determin?u distanciamientu indiferente. La postmodernid? apurri? cierta desmitificaci?n de los grandes nomes a los que, per otru llau, se los ve m?s pr?ximos: y paezme mui bien. Y? yera hora de desacralizar l?oficiu d?escribir. A los escritores f?ltanos un mayor compromisu social y una mayor capacid? d?acci?n y reacci?n respecto a les custiones pol?tiques, sociales, econ?miques y culturales.

?Qu? opines de los premios lliterarios, asina, en xeneral; y en particular de los que se paguen con dineru p?blicu? ?Tendr?a qu?haber m?s? ?Son en xeneral garant?a de prestixu? ?Sirven a la poes?a o faen serviles a los poetes?

Y? nel mio Manifiestu Poes?a y suversi?n, de 1980, escrib?a que ?los premios lliterarios son un filtru del sistema pa castrar la creativid?. Toi a favor de los premios pa los m?s mozos como apoyu a la so iniciaci?n, como posibilid? pa descubrir posibles talentos lliterarios. Y toi a favor tami?n d?aquellos premios que reconocen toa una trayectoria. El problema ye que los premios siguen tando mui condicionaos poles relaciones lliteraries, l?amiguismu. Falta rigor y falta independencia de criteriu nos xuraos, sobra ?mamon?u?.

?Cu?los son los criterios pa determinar a los bonos y a los malos poetes?

M?xima calid? est?tica, estilu personal, coherencia y cosmovisi?n propia. Que los sos poemes nun-y resulten indiferentes al llector o malpenes raspien la so conciencia y sensibilid?, sin?n que les atraviesen.

?Esisten les modes lliteraries?

Por supuesto, son les tendencies dominantes en cada ?poca. Tradici?n ye herencia y enriquez m?s al que meyor sabe asimilala. El que abraza les modes envede la tradici?n, hereda lo ef?mero d?aqu?llaes. Frente a les modes puntuales hai qu?escoyer el mou personal de qu? dicir y c?mo dicilo.

?Qu? escritores escaec?os o malditos merez la pena recuperar y alitar?

Citar? s?lo a dalgunos poetes del sieglu XX: Pedro Salinas, el meyor Blas de Otero y los aragoneses Miguel Labordeta y Julio Antonio G?mez,

Tuviesti convid?u a la Clausura de la Xunta d?Escritores Asturianos 2008 n?Uvi?u. ?Qu? significa Asturies pa un poeta y una persona como tu?

Como poeta, conocer personalmente a escritores que tienen obra que sigo con inter?s y almiraci?n dende hai tiempu a trav?s de la perbona revista ?Lliteratura?, y relacionrme con ellos. Como persona, volver a empapame de la historia d?un pueblu lluchador y resistente asina como del maraviyosu paisaxe d?esta tierra, una bandera frente a la ermificaci?n.

?Qu? opini?n te merez la situaci?n de la llingua asturiana , un idioma tan asemey?u en ciertu sent?u al aragon?s?

La llingua asturiana, como l?aragon?s, necesita de mayor apoyu institucional, sobre too, escolar, respetu y solidarid? del pueblu y de tolos hispanohablantes. Les llingues minoritaries son un tesoru a caltener y desarrollar pa evitar el riesgu de la so extinci?n: la p?rdiga de cualesquier llingua siempre sup?n una p?rdiga de vida.

?Cu?la foi la idea al querer editar Tola lluz del mundu nes seis llingues hispanes?

Solidarizame po?ticamente con elles. Sentir nos mios propios testos que castellanu, eusquera, catal?n, asturianu, gallegu y aragon?s s?abrazaben p?acoyer esos pequenos poemes d?amor.

Tags: ANGEL GUINDA

Publicado por gala2 @ 5:31  | ENTREVISTAS
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