Jueves, 13 de septiembre de 2007
Pr?stame convidavos a la conferencia titulada

La Xeneraci?n del Compromisu:
1967-1982



que dar? nel ?mbitu de la II Arribada lliteraria esti s?badu 15 de setiembre a les 11,30 hores nel patiu del C.C. Antigu Institutu Asturianu de Xix?n, cola presencia y participaci?n de los escritores Berto Garc?a, Ricardo Cand?s, Xabel de Cea, Elisabeth Felgueroso, Pablo Rodr?guez Alonso, Alexandra Sirvent y Carlos Suari.



La Xeneraci?n del Compromisu: 1967-1982


Xaviel Vilareyo y Villamil


Una xeneraci?n lliteraria def?nese como aquel conxuntu de persones nac?es nun determin?u periodu de tiempu que vivieron los mesmos acontecimientos o circunstancies y que puen llegar a presentar una obra lliteraria con una serie d?influencies, caracteres y, en xeneral, dellos rasgos art?sticos comunes o asemeyaos y en parte estremaos de los de xeneraciones anteriores.

El conceptu de xeneraci?n imp?nse na historiograf?a hespa?ola a partir de lo publicao pol fil?sofu Ortega y Gasset y los sos disc?pulos, qu?entamaron allumando la nomada Xeneraci?n del 98, formada por un garrapiellu d?escritores caracterizaos pol so hespa?olismu. Ye ?sti un conceptu reci?n, dif?cil de concretar, pero al empar ?til pa la hestoria de la lliteratura y? qu?aporta unes claves de referencia qu?ayuden a situar nel so espaciu, contestu y tiempu a los lliteratos y a les sos obres. Toa dixebra en periodos intenta asina ufiertar un ciertu grau d?orde y coherencia, axuntando y acutando a los escritores por etapes y facilitando asina l?estudiu y comprensi?n de les lliteratures, nel nuestru casu, de la lliteratura asturiana. Esti enfotu pedag?xicu ye?l que consolid?l ciertu ?situ d?esti conceptu anque nun hai unanimid? total a la hora de precisar y determinar el conceptu xeneracional, acept?u por unos y rexeit?u por otros. Destamiente, pa dalgunos resulta avegoso precisar esti conceptu y estremalu de la idea de promoci?n lliteraria, grupu, corriente, equipu o t?rminos asemeyaos. Y ello deb?o a que?l conceptu de xeneraci?n ye m?s un t?rminu sociol?xicu que lliterariu. La supuesta oposici?n o confrontaci?n de xeneraciones que plantegaba Ortega pretende amuesar una visi?n dial?ctica de contraste y de remozamientu de les idees. Pa dalgunos, ello nun dexa de ser m?s qu?un recursu pedag?xicu simplayu y recurrente, y? que tomar en cuenta la fecha de nacencia de los autores, la dixebra en periodos de 15 a?os o la tem?tica o sent?u art?sticu nun ye m?s qu?un reduccionismu cenciellu. La historiograf?a lliteraria suel presentar a les xeneraciones lliteraries como compartimentos estancos, ca?na con identid? propia, perfil, sincron?a, influxos y contestu claramente desllendaos. Sin embargo, nun dexa de ser dif?cil acutar espacios o marcar fronteres en campos tan ambiguos y suxetivos como lo son los lliterarios. El conceptu pres?ntase ?til si lo que queremos ye parcelar esti campu pa poder entendelu, conocelu, dalu a conocer o estudialu dafecho y meyor, ent?s la idea de les xeneraciones lliteraries ye una ferramienta ?til non s?lo pa la historiograf?a lliteraria sin?n tami?n pa la mesma lliteratura, que dicho metaf?ricamente s?autoalimenta de les sos propies influencies, puesto que permite a los autores facese una reflex?n sobre?l propiu llabor.

Ortega ye?l creador del conceptu de xeneraci?n (El tema de nuestro tiempo, public?u en 1923) y ye precisamente n?Hespa?a onde m?s se tien usao esti t?rminu. Ortega taba esmol?u por un estudiu sistem?ticu de la Historia y por crear un m?todu cient?ficu. Nun trataba de ?egar l?individualismu de los artistes sinon d?afirmar la entid? societaria o social del creador. Cuntar colos dem?s sup?n asina percibir la mutua dependencia y coordinaci?n con aquellos colos que convivimos. El nun cuntar colos dem?s aislla del mundu y polo tanto torga una percepci?n del mesmu y del espaciu que nos arrodia como lliteratos conscientes de la nuestra situaci?n, contestu y caleyar vital. Los autores vivimos inmersos nunos determinaos contestos y momentos hist?ricos y como toos reaccionamos frente a la mesma realid?, deduzse que los seres somet?os a un mesmu procesu han a desenrollar ente ellos asemeyos y afinidaes. La obra lliteraria de los autores d?una mesma xeneraci?n adquier asina un valir hist?ricu, testimonial, am?s del propiu valir lliterariu intr?nsecu. La xeneraci?n representa una cierta actit? vital ante la lliteratura, dende la que se percibe la esistencia d?un xeitu determin?u y espec?ficu, estrem?u, a la percepci?n que tuvieron les xeneraciones anteriores.

Ortega estremaba ente dos clases de xeneraciones, les cumulatives, o pasives que viven de lo aportao poles xeneraciones pasaes y les pol?miques, les qu?aporten nueva savia y nueves tendencies diferentes a la xeneraci?n anterior. Sin embargo, el conceptu orteguianu de xeneraci?n nun dex? de tener cr?tiques. La idea xeneracional d?Ortega yera m?s bien r?xida no temporal pues afirmaba que les xeneraciones se suced?en cada 15 a?os. Implicaba que los integrantes tuvieren la mesma ed? y llevaren alantre dalg?n contactu vital, un conxuntu de creencies y de sentimientos compart?os: cada xeneraci?n consiste nuna peculiar sensibilid?. Nun repertoriu org?nicu d'intimes propensiones, quier dicise que cada xeneraci?n tien la so vocaci?n propia, la so hest?rica misi?n. En Espa?a invertebrada, Ortega afirma que l'acci?n d'una minor?a cultivada y selecta sobre les mases ye bono y que l'afirmaci?n de les idees nacionalistes ye daqu? positivo y peculiar. La so idea de xeneraci?n ye una aplicaci?n mec?nica d'esta idea d'?lites. El t?rminu xeneraci?n surde asina dende la lliteratura, y la sociolox?a t?malu d'equ?.


La xeneraci?n lliteraria nun ye un fechu natural sinon un complexu cultural y social. Lo que define a ?sta ye una comunid? d'esp?ritu, de sensibilidaes, d'actit?es, de valores, esmoliciones, problemes, rasgos, ensin perxuiciu de los estilos personales y de la individualid? de ca?n de los integrantes. Nesti sent?u ap?ntase que la coetaneid? o el fechu de tener una ed? asemeyada nun contestu espacial determin?u (nesti casu, el fechu d'escribir n'asturianu nuna determinada ?poca hist?rica de marxinaci?n y represi?n lling??stica) favorez o posibilita tener unes mesmes perspectives, visiones o respuestes art?stiques. Asina les coses, dicir xeneraci?n nun ye lo mesmo que dicir escuela, grupu o tendencia y? que valoramos tami?n la dimensi?n temporal, esto ye, la ed? del lliteratu.



Los escritores de la Xeneraci?n del Compromisu (1967-1982) son na so totalid? asturianos nac?os nel dominiu lling??sticu astur sobretoo de la rex?n central d?Asturies y escritores en llingua asturiana, una llingua indag?ei non reconocida oficialmente y dafecho marxinada, tapecida o represaliada polos poderes p?blicos que dependen de los principales part?os pol?ticos espa?oles, salvo nel territoriu mirand?s, onde s? ye xur?dicamente llingua oficial. Esti fechu, anormal, incoherente y antillegal dafechu, conlleva delles circunstancies qu'imprimen una especial significaci?n o calter nel sentimientu de los autores ante?l fechu art?sticu d?escribir nuna llingua pol?ticamente marxinada y sometida, esto ye, metida embaxu les alfombres del poder. La llingua asturiana, a fecha de g?ei (2007) inda nun se considera como una llingua oficial n'Asturies, nin en Lle?n, nin n'Hespa?a. La educaci?n impartida d'esta y nesta llingua inda ye una reivindicaci?n permanente y desesperadamente naguada pol conxuntu de los ense?antes y pola socied? en xeneral. Los medios de comunicaci?n asturianos releguen a esta llingua a espacios m?nimos de la programaci?n, cuando non lo que se fai ye una chancia de la propia llingua nos medios, consider?ndola inda como una nota de collor, de tipismu rural, probe y marxinal. Los escritores en llingua asturiana y muncho m?s los nuevos escritores son ignoraos polos medios y pola oficialid? al usu que se contenta con presentar unos premios lliterarios oficiales pa salir del pasu y de mano nun vulnerar lo establec?o nes lleis estatutaries vixentes refer?es a la promoci?n del asturianu, y con ello tami?n satisfacer delles reivindicaciones m?s pecuniaries que lliteraries de dellos lliteratos m?s afines a esti tipu de poderes del que pretenden sacar dalguna ventaya clientelar que a cualesquier s?ntoma de reivindicaci?n lling??stica que faiga esparder polo menos socialmente a la propia lliteratura, que nun tendr?a que subsistir de los poderes sin?n de la so llingua, esto ye de los propios ciudadanos. En resume, la llingua asturiana sigue siendo una llingua non reconocida y polo tanto, ignorada, perseguida y represaliada n'Asturies y n?otros territorios del dominiu idiom?ticu, puesto que'l so usu inda nun ta normaliz?u polos responsables de facelu posible, esto ye polos poderes pol?ticos y p?blicos encargaos del so fomentu. L'?mbitu de los premios lliterarios habr?en dexase del llau de la socied? civil, y non como ferramienta ideol?xica al serviciu medi?ticu del poder pol?ticu.. La reivindicaci?n de la oficialid? de la llingua asturiana ye polo tanto un fechu definitoriu hist?ricamente a la hora de caracterizar a esta Xeneraci?n del Compromisu, ya que ye una garant?a m?nima de reconocencia y de pervivencia de la propia lliteratura asturiana que precisamente calti?n esta reivindicaci?n como una antorcha o testigu nun cam?n inda ensin final que lleva tami?n a adoptar otros compromisos non s?lo lling??sticos o lliterarios m?s averaos a la realid? social y colectiva del Pa?s Asturianu y del restu de territorios del dominiu. Too ello va influ?r na producci?n lliteraria de los sos autores, na inspiraci?n, motivaci?n y desmotivaci?n art?stica a la hora d'escribir, y tami?n nos medios o publicaciones nos qu'estos autores s'amuesen y nos que van asoleyar les sos obres.


Los autores de la nomada Xeneraci?n asturiana del Compromisu son nac?os nel tardofranquismu y na Transici?n democr?tica (1967- 1982). Ye polo tanto una xeneraci?n que se ta iguando, faciendo. Estos autores siguen conviviendo colos de xeneraciones anteriores pero nun participaron nos primeros movimientos reivindicativos del Surdimientu lling??sticu asturianu como Conceyu Bable (1974) y tampoco na formaci?n de l'Academia de la Llingua (1980). Ayenos al conflictu intralling??sticu ente partidarios, detractores y cr?ticos de la normativizaci?n acad?mica del asturianu est?ndar, son por ello m?s favoratibles a nun dar excesiva importancia a esti fechu y siempre ven nos falantes y escritores del asturianu a un ali?u y nunca a un rival. Entamen publicar a entamos de los a?os 1990 especialmente alrodiu los ?mbitos lliterarios de l'Academia de la Llingua Asturiana (Lletres Asturianes, Lliteratura, Llibrer?a Acad?mica...) y en publicaciones menores, independientes, o en revistes allo?aes del poder oficial o medi?ticu imperante. Ye por ello que tami?n se-yos conoz como la xenerci?n de los noventa. Son de formaci?n universitario, cuasi toos llicenciaos pola Universid? d'Uvi?u. Formen la primer xeneraci?n d'escritores n?asturianu formada na etapa de recuperaci?n democr?tica del pa?s y la primer xeneraci?n que vive'l llogru de la normativizaci?n plena del idioma pero qu'inda nun ve la normalizaci?n social y pol?tica del mesmu. Ye por ello una xeneraci?n que vivi? inda inmersa nel conflictu pol?ticu-lling??sticu alrodiu la llingua asturiana y que tom? part?u y conciencia idiom?tica plena a favor d'una total normalizaci?n social del idioma y que se moviliza a favor d?l, tanto a favor de la oficialid? del asturianu como na denuncia p?blica de la marxinaci?n pol?tica del idioma.Compromet?os cola llingua na qu'escriben y na que falen, nun escaecieron la relaci?n pol?tica directa col conflictu que la marxinaba, decat?ndose a favor d'una visi?n global, reivindicativa del raiga?u, non esclus?vamente lling??sticu, sin?n tami?n nalgunos casos de compromisu pol?ticu colos problemes del Pa?s Asturianu, del peligru de la perda de la identid? social de la llingua asturiana y del dominiu lling??sticu asturlleon?s en conxuntu.

La obra de los autores de la Xeneraci?n del Compromisu caracter?cense por francer la t?pica dixebra de los escritores per x?neros lliterarios, danse a conocer tanto na poes?a como na narrtiva, teatru o ensayu cient?ficu, nuna amestadura creativa de x?neros ya incluso de campos art?sticos. Amuesa un des?u de recuperar el terr?n perd?u, les esperances escaec?es, los raiga?os m?s esterraos, el sentimientu m?s aut?ctonu y fondu d'una tierra, d'una llingua que nun se quier perder nin escaecer. Una nueva mirada hacia Asturies y hacia la so vieya llingua. T?rnase asina a la idea f?sica de patria como tierra y y? non como llingua, como infancia o como alcordances borrinoses; a la idea f?sica d'exiliu como distancia y non y? como escaezu, pi?nsase m?s nel futuru que na nenez del pas?u. Nun hai dicotom?a campu-ciud?, la patria ye un too insepartable. La idea del amor esp?rtase a toles realidaes, non s?lo hacia'l ser humanu, sinon hacia les idees, los sentimientos o les coses. Asp?rase a obtener un futuru onde la llingua, el progresu, les idees, la Tierra asturiana con may?scula y los sentimientos d'autoafirmac??n individuales y coletivos tean plenamente afitaos y reconoc?os. Tamos cara a una xeneraci?n lliteraria de raiga?u conceptual, no po?tico y no narrativo, d'un nuevu compromisu global cola llingua y ya non s?lo cola lliteratura asturiana como los de la xeneraci?n anterior, tamos y? nuna xeneraci?n art?stica que quier superar conflictos y rocees, una xeneraci?n que trabaya activamente non s?lo pola lliteratura sin?n tami?n, y esto ye bien definitorio, pola llingua y pola so cultura.




Ye ?sta una xeneraci?n en formaci?n, en desenrollu. Una xeneraci?n qu?entam? m?s no po?tico y que foi abri?ndose hacia lo narrativo, los ensayos y el teatru, pero que nun quier escaecer la poes?a. Los autores d'esta Xeneraci?n del Compromisu entamaron publicar na d?cada de los 1990 del sieglu XX y siguen publicando nos entamos del XXI. Como actu fundacional d'esta nueva xeneraci?n cabe mentar la publicaci?n en 1998 del volume Muestra de nueva poes?a fechu por ?nxel ?lvarez Llano con motivu la V Xunta d'Escritores Asturianos y la llectura de poemes ell? entamada. Ye ?sta una lliteratura en xeneral comprometida, esto ye, con esp?ritu, afinxada na tierra que pisa, pues pretende tornar la g?eyada hacia l'Asturies del sentimientu, del sentimientu de la Tierra y del futuru que se-y presenta. Los autores de la Xeneraci?n del Compromisu amuesen una clara ruptura cola poes?a figurativa experimental anterior, col hiper-realismu tan de moda nel est?u hespa?ol na d?cada finisecular. La nueva poes?a afuxe del prosa?smu hipercultista pero tami?n del escesivu tonu formal. Los relatos tornen falanos de la realid? de la tierra, de la recuperaci?n de lo aut?ctono. Non s?lo garra influencies de les lliteratures sin?n tami?n del cine, los viaxes, la cotidianeid?, la contemporaneid?, el paisaxe de la Tierra, la historia, la cultura astur y asturlleonesa, les vivencies, los camientos, los medios de comunicaci?n, l'actualid? y les aficiones. Los autores que m?s se invoquen son los cl?sicos asturianos: Reguera, Fern?n Coronas, Pin de Pr?a o Acebal y tami?n dalgunos de la primer Xeneraci?n del Surdimientu, de poes?a m?s asturianista y reivindicativa que la segunda. Sup?n too ello que la nueva Xeneraci?n del Compromisu ruempe col nom?u Segundu Surdimientu precisamente na idea de lo que pue representar la lliteratura aut?ctona pa la creaci?n d'una cultura espec?ficamente astur y propia. La xeneraci?n anterior o del Segundu Surdimientu vien afirmar que la so poes?a nun tien por qu? tener diferencies cola hespa?ola o cola escrita notres lling?es considerando esti fechu como un s?ntoma de "normalid?". El didactismu militante que se-y achaca al Primer Surdimientu contrastaba asina cola supuesta "normalid?" o universalid? del realismu, del cultismu y de la tem?tica de la esperiencia vixentes na Segunda Xeneraci?n, qu'afux?a precisamente d'esta militancia de la Tierra y de la llingua. Escaecida la escritura militante, l'escritor del Segundu Surdimientu abl?gase nel intimismu, nos paisaxes urbanos, nes situaciones personales viv?es, nel amor, nel erotismu y nel cultismu globalizador d'otros poetes y d'otres lling?es siguiendo con ello les ll?nies de la poes?a contemporania finisecular tan de moda ent?s nel mundu occidental m?s averao.

La Xeneraci?n del Compromisu (1967-1982) camuda el mou de ver l'activid? y el sent?u de lo po?tico y lo narrativo, y non s?lo na tem?tica. Asina, esta xeneraci?n del nuevu sieglu nun esborra nin rexeita la g?eyada m?s comprometida cola propia ya insepartable idea d'Asturies, de Lle?n o de Miranda y de la so cultura material y espiritual sinon que la vien afirmar y proyectar, nuna nueva y renovada visi?n del territorialismu cultural y pol?ticu. Idea y esmolici?n qu'esta xeneraci?n de compromisos y nueves actit?es quier recuperar y revitalizar. Falamos con ello d'una lliteratura xenu?namente astur, comprometida cola llingua, colos movimientos culturales alrodiu d'ella, con un mensaxe claru, de raiga?u, una lliteratura m?s reivindicativa, m?s ?tica o social, que fala del sentimientu de l'asturianid?, del lleonesismu, d?una reivindicaci?n de la cultura, del facer xera o patria, del paisaxe, de la se?ald? o del exiliu. Asturies y en xeneral los territorios f?sicos de la llingua, inspiren n'abondos casos la tem?tica del paisaxe y los recuerdos de la natura bayurosa propia. Atopamos n'abondos casos a Asturies y a los territorios de la llingua asturiana como un motivu o tema d'inspiraci?n, unes vegaes de manera directa y otres en sent?u alusivu o decorativu. La lliteratura comprometida de los nuevos autores atal?ntase xunida al devenir y a la frustraci?n hist?rica de la llingua siempre lligada al mesmu dest?n del Pa?s, allo?ada polo tanto de les corrientes foriates impregnaes d'intimismu individualista, d'hiper-realismu y de suxetivismu introspectivu. Estil?sticamente t?rnase a un usu m?s curi?u, elegante si cabe, del idioma, a unes tem?tiques narratives rom?ntiques que refaen un pas?u, un usu po?ticu y lliterariu de la llingua ensin dexar por ello de ser un llinguaxe claru. Afuxendo cada vegada m?s de la vanalid?, del sentimentalismu pesimista y del absatractismu surrealista, la nueva xeneraci?n po?tica usa versos llibres b?sicamente, ensin estilismos artificiosos pero rescatando un usu menos acomplex?u del llinguaxe po?tiu, quiciabes m?s formal y curi?u, m?s po?ticu, que'l de los autores anteriores. La nueva lliteratura vese asina como una activid? ?til, al serviciu de les idees y del pensamientu. Dalgunos falen con ello d'una poes?a ?tica o filos?fica, d?una narrativa con mensaxe, con propuestes, metalliteraria, que quier afitase m?s p?all? de lo lliterario, con un mensaxe interior personal o colectivu, pero siempre idealista y conceptual.

La Xeneraci?n del Compromisu espresa por ello un deseyu de riscar, d'alitar otra vegada xunto col nuevu sieglu, un nuevu y vieyu mou de ver, de querer la tierra propio, la llingua, como un fin, cola conmoci?n del pensamientu, volc?ndose'l llabor lliterariu a trav?s d'una nueva savia que trescale'l gran ?rbol de la lliteratura asturiana.




AUTORES DE LA XENERACI?N DEL COMPROMISU 1967 ? 1982:

- XABIERO CAYARGA ? (Cangues 1967)
- ALFREDO GONZ?LEZ FERNANDEZ ? (Carbexe ? El Franco 1967)
- XAVIEL VILAREYO ? (Mieres del Cam?n 1967)
- LLUIS AIQUE FERN?NDEZ IGLESIAS ? (Sotrondiu 1967)
- SUSANA RODR?GUEZ SELA ? (Uvi?u 1968)
- XUAN SANTORI ? (Uvi?u 1968)
- XULIO VIEJO ? (Uvi?u 1968)
- SANTI FERN?NDEZ OCHOA ? (Mieres del Cam?n 1969)
- XOS? ?NXELU GUTIERREZ MOR?N ? (Avil?s 1969)
- FRANCISCO ?LVAREZ GONZ?LEZ - (Xix?n 1970)
- RUB?N ARIAS ? (Avil?s 1970)
- ENRIQUE CARBALLEIRA MELENDI - (L?Infiestu 1970)
- XUAN CARLOS CRESPOS LANCHAS ? (Xix?n 1970)
- XANDRU FERNANDEZ ? (Tur?n 1970)
- CHECHU GARC?A ? (L?Entregu 1970)
- ELVIRA LARUELO ? (Les Arriondes 1970)
- MARISA L?PEZ DIZ ? (Xix?n 1970)
- MAR?A XES?S LLOPE ? (Xix?n 1970)
- XE MANUEL S?NCHEZ S?NCHEZ ? (Grau 1970)
- XUAN PORTA ? (Xix?n 1971)
- RAM?N LLUIS BANDE GUERRA - (Xix?n, 1972)
- BERTU ORDIALES ? (Xix?n, 1972)
- JOSE LUIS RENDUELES ? (Xix?n 1972)
- EL?AS VEIGA ? (Allande 1972)
- ARTURO ?LVAREZ FERNANDEZ ? (As Campas ? Castropol 1973)
- XURDE ?LVAREZ ? (Llangr?u 1973)
- LLUCIA FERNANDEZ MARQU?S ? (Xix?n 1974)
- H?CTOR GARC?A XIL ? (Lle?n, 1974)
- XOS? XUAN GOMEZ DE PEDRO ? (Xix?n 1974)
- ABEL UXENIU PARDO FERN?NDEZ ? (El Bierzu 1974)
- QUIQUE FAES - (Xix?n 1975)
- XURDE FERNANDEZ ? (Cand?s 1975)
- BERTO GARC?A ? (Les Vegues ? Corvera 1975)
- FRAN GAYO ? (Xix?n 1975)
- MART?N LOPEZ VEGA ? (Po ? Llanes 1975)
- NACIU VARILLAS ? (Xix?n, 1975)
- CUNO VIG?N ? (El Llor?u ? Nava 1975)
- RICARDO CAND?S ? (Xix?n 1977)
- XOS? A. GAYOL ? (Mieres 1977)
- PABLO TEX?N ? (Felechosa ? Ayer 1977)
- HECTOR PEREZ IGLESIAS ? (Arl?s ? Llanera 1978)
- PABLO RODRIGUEZ MEDINA ? (L?Entregu 1978)
- H?CTOR BLANCO ? (Uvi?u 1979)
- XOSE RAM?N MARTINEZ CASTRO ? (As Figueiras ? Castropol 1979)
- PABLO RODRIGUEZ ALONSO ? (Xix?n 1979)
- HENRIQUE FACURIELLA ? (Blimea 1980)
- ELISABETH FELGUEROSO ? (Llangr?u 1980)
- ANA VANESA GUTI?RREZ ? (Urbi?s ? Mieres 1980)
- ALEJANDRA SIRVENT ? (Pravia 1980)
- XUAS?S GONZ?LEZ ? (Altu Bierzu 1981)
- PABLO X. SU?REZ ? ( Samart?n d?Anes ? Sieru 1981)
- XABEL DE CEA ? (Llanes 1982)
- IV?N CUEVAS ? (Xix?n 1982)
- CARLOS SUARI ? (La Xungarosa -Avil?s 1982)

Tags: XAVIEL VILAREYO

Publicado por gala2 @ 12:44  | REFLEXIONES/PENSAMIENTOS
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